In de gemeente Heeze-Leende hebben ze de campagne ‘Heeze-Leende Duurzaam Vooruit’ gelanceerd om inwoners en ondernemers te informeren en te betrekken bij de klimaatopgaven. Onder die vlag vond onlangs het eerste Duurzaam Vooruit festival in Sterksel plaats. Bezoekers kwamen onder het genot van een hapje, drankje en live muziek naar de verschillende stands met informatie over duurzaamheidsoplossingen. Facet mocht in de aanloop hier naar toe helpen met o.a. een gedegen doelgroepenonderzoek en een strategisch communicatieplan op maat.

Een festival met duurzame voorbeelden van inwoners, gemeente en organisaties, met informatie over o.a. het besparen van energie, het verduurzamen van je huis, het afkoppelen van hemelwater, het composteren van afval, het op spanning brengen van je banden, je tuin groen en onderhoudsvriendelijk inrichten en duurzame voeding. Waarom heeft Heeze-Leende voor deze aanpak gekozen?

Doelgroepenonderzoek, marketing en een communicatieplan op maat

Als belangrijke basis voor de campagne ‘Heeze-Leende Duurzaam Vooruit’ en het festival in Sterksel deed Facet onderzoek naar de diverse doelgroepen binnen de gemeente Heeze-Leende en maakte een strategisch communicatieplan op maat. Want natuurlijk zijn er inwoners en ondernemers die uit zichzelf al milieubewuste keuzes maken. Maar hoe zit het met het merendeel van de inwoners en hoe betrek je die? ‘Aan de hand van die analyse en communicatiestrategie hebben we de keuze gemaakt om het onderwerp duurzaamheid leuk en laagdrempelig te houden voor iedereen, maar met name voor mensen die hier nog niet actief mee bezig zijn. Daarom hebben we voor dit festival gekozen en kijken we ook in de toekomst naar hoe we inwoners op een luchtige manier kunnen betrekken’, aldus Michiel Hendrikx – Beleidsadviseur Milieu & Duurzaamheid. Samen met zijn collega Loni Faes probeert Hendrikx vernieuwende manieren te vinden die aansluiten bij inwoners en ondernemers. ‘Natuurlijk communiceren we ook over hoe inwoners een laadpaal kunnen aanvragen of welke subsidies er zijn maar de gezamenlijke paraplu ‘Heeze-Leende Duurzaam Vooruit’, waar we alles aan ophangen, is herkenbaar en willen we de komende jaren voor alle activiteiten blijven gebruiken’, aldus Faes. Om het festival in Sterksel te organiseren, schakelden ze de hulp in van John Otten. Samen met de gemeente organiseerde hij het festival en lanceerde de campagne ‘Heeze-Leende Duurzaam Vooruit’. De vormgeving ging daaraan vooraf. Otten: ‘het is zo mooi om te zien dat tijdens deze eerste editie er al honderden mensen informatie kwamen opvragen. Ik hoorde de afkoppelcoach (geeft advies over het afkoppelen van hemelwater) zeggen dat zij nog nooit zoveel afspraken heeft kunnen maken. Het mooiste is natuurlijk als mensen hier over gaan praten en dan zelf ook na gaan denken wat ze kunnen veranderen om een steentje bij te dragen aan de klimaatopgaven.’

Contact

Heb je ook een strategisch communicatieplan nodig om jouw duurzaamheidsambities te bereiken? Wil je weten wie jouw doelgroepen zijn en hoe je deze het beste kunt betrekken? Heb je een concept nodig voor je duurzaamheidscampagne en wil je deze ook laten ontwerpen en lanceren? Of heb je hands-on versterking nodig om jouw plan uit te voeren en de lokale klimaatopgaven en energietransitie te realiseren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. We denken graag van A tot Z met je mee. Je kunt ons bereiken op 06 27 32 28 42 of mail naar info@facetadvies.nl.