De Verenigde Naties (VN) willen voedselverspilling in 2030 wereldwijd met 50% hebben verminderd. Deze ambitie is ook opgenomen in Sustainable Development Goal (SDG) 12, die staat voor verantwoorde consumptie en productie. De landbouwministers van de Europese Unie hebben deze doelstelling overgenomen, waardoor ook Nederland zich hieraan verbonden heeft.
Waarom voedsel verspillen als je er zoveel mee kunt? Das toch zund!
Om deze doelstelling te kunnen behalen, is er een bijdrage nodig vanuit de overheid, het bedrijfsleven en de consument. Veel gemeenten zijn daarom hard aan de slag om voedselverspilling binnen de gemeentegrenzen zo ver mogelijk terug te dringen. Zo ook de gemeente Heeze-Leende: zij heeft de ambitie om de voedselverspilling aankomend jaar al met 50% te hebben verminderd.
Om dit te bereiken hebben zij in 2021, in samenwerking met Facet, de driejarige campagne ‘FoodWise’ ontwikkeld. De naam van deze campagne verraadt de insteek al: het wijzer worden over voedsel en het duurzamer omgaan met ons eten. Met de slogan “Waarom voedsel verspillen als je er zoveel mee kunt? Das toch zund!” krijgt voedselverspilling een lokaal en Brabants tintje.

Verloop van de campagne
In het eerste jaar van de campagne (2021) lag de focus op de allerkleinste inwoners van de gemeente: de kinderen van de lokale basisscholen. Door middel van gastlessen over voedselverspilling, gegeven door onze eigen Facetter Madeleine Velthuizen, leerden kinderen hoe zij etensresten kunnen gebruiken voor nieuwe gerechten en voedselverspilling kunnen voorkomen. Ook supermarkten deelden hun verhaal en boden Too Good To Go boxen aan.
In 2022 promootten de supermarkten wederom de campagne. De aandacht verschoof verder van scholen naar het bedrijfsleven en dan specifiek richting de horeca. Deze sector heeft namelijk dagelijks te maken met voedselverspilling. De gemeente Heeze-Leende ging langs bij horecaondernemers om hen gratis campagnematerialen aan te bieden in de vorm van placemats en bierviltjes, waarmee de campagne extra kracht bij werd gezet. Daarnaast deelde lokale onderneming Hotel-Restaurant De Kapellerput eigen initiatieven om voedselverspilling te voorkomen en presenteerde die in een column.
De rol van Facet
Facet verzorgde het communicatieplan en brengt de jaarlijkse campagnes tot uitvoering. Heeft u duurzame ambities binnen uw gemeente of organisatie die u graag zou willen uitdragen in concrete projecten en communicatiecampagnes? Met effectieve en gerichte communicatie creëren we draagvlak en stimuleren we gedragsverandering bij verschillende doelgroepen, van jong tot oud. Heb je interesse, wil je hier graag meer informatie over of ben je benieuwd wat we nog meer voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@facetadvies.nl of te bellen naar 06 27 32 28 42.